خبرخبر بورسی

سیمان شرق؛ نخستین شرکت سیمانی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی

مدیرعامل شرکت سیمان شرق با اشاره به برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت در تاریخ ۲۹ آبان ماه عملکرد شرکت سیمان شرق در سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۰ را بی نظیر خواند و از ارزآوری ۹ میلیون دلاری این شرکت در این سال مالی و رشد ۳ برابری نسبت به سال قبل خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سیمان شرق، مهندس ابراهیمی اینگونه بیان داشت: در راستای منویات مقام معظم رهبری (مد ظله) و در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، شرکت سیمان شرق (سهامی عام) عملکرد چشمگیر خود را در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ متجلی نمود.

وی با بیان اینکه سیمان شرق در سال گذشته با چالش های بسیاری مواجه بود، ادامه داد: علاوه بر تداوم تاثیر شرایط کرونایی بر بازار صادراتی، درگیری ها و تحولات داخلی کشور افغانستان که منجر به بسته شدن مسیر صادراتی به این کشور شد، سبب شد که به دنبال شناسایی مقاصد جدید صادراتی باشیم که گشایش های خوبی در این زمینه صورت گرفته است. در همین راستا، سیمان شرق  موفق به کسب عنوان صادرکننده نمونه استانی در سال ۱۳۹۹ گردید.

مهندس ابراهیمی ادامه داد:  چالش بزرگ دیگری که ما و کل صنعت سیمان کشور با آن مواجه بوده و هست، چالش تامین پایدار انرژی خطوط تولید و قطع گاز کارخانجات در زمستان و قطع برق در تابستان است که مشکلات زیادی را بوجود آورد و منجر به توقف تولید شد.

وی افزود: شرکت سیمان شرق در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی خود، نقش ممتازی در پیشگیری از تعدیل نیروی کار و  نیز حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید با رعایت دستورالعمل ها و شیوه نامه های بهداشتی ایفا نموده است که در این زمینه موفق به دریافت تقدیرنامه از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گردید.

مهندس ابراهیمی ادامه داد: با وجود همه این چالش ها و موانع، مجموعه سیمان شرق دستاوردهای بزرگی در سال مالی گذشته گردیده است. این شرکت در عملکرد مالی خود رشد سود تلفیقی ۱۰۴ درصدی را حاصل کرده است. درآمد تلفیقی شرکت نیز ۸۹ درصد رشد داشته است. نقطه اوج عملکرد مجموعه شرکت های سیمان شرق، فروش بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در سال گذشته است که سیمان شرق را تبدیل به نخستین شرکت سیمانی ۱۰۰۰ میلیاردی نموده است.

وی افزود: یکی از نقاط قوت مجموعه سیمان شرق، دارا بودن مجموعه کاملی از شرکت های مرتبط با زنجیره ارزش صنعت سیمان است.عملکرد شرکت های زیرمجموعه سیمان شرق نیز عملکرد مطلوبی بوده است. همچنین همه شرکت ها موفق به دریافت گزارش حسابرسی مطلوب  شده اند.

مجموعه سیمان شرق توانسته با ثبت رکورد سود خالص ۲،۸۱۱ میلیارد ریال به نسبت سال مالی قبل ۱۰۴ درصد رشد داشته باشد که این مهم به دلیل عملکرد مجموعه شرکتهای این هلدینگ میسر گردیده، بدین صورت که رشد سود خالص به نسبت سال مالی ۹۹ برای شرکت سیمان سفید شرق ۳۹۷ درصد، فرآورده‌های بتنی به عنوان تنها شرکت بورسی زیرمجموعه سیمان شرق ۴۳۰ درصد، شرکت ذغال سنگ۲۰۲ درصد و شرکت حمل و نقل سپهر ۳۵۲ درصدی به ثبت رسیده است و تمام شرکتهای زیرمجموعه از زیان انباشته خارج شده و سود بین سهامداران تقسیم گردید.

روی هم رفته عملکرد زنجیره خدمات و محصولات در مجموعه سیمان شرق عملکرد درخشانی بوده است.

علاوه بر آن، شرکت سیمان سفید شرق، اقدامات لازم را جهت درج نماد و عرضه در فرابورس در دستور کار داشته و در سال مالی پیش رو عرضه خواهد شد.

محمدمهدی ابراهیمی، گفت: در سال جاری، عرضه سیمان در بورس کالا نقطه عطفی برای صنعت سیمان بود که چالش ها و مزیت هایی به همراه داشت، از مهم‌ترین مزایای آن شفافیت معاملات و همچنین کشف قیمت واقعی محصولات هست.

شرکت سیمان شرق از اولین شرکت هایی بود که محصولات خود را از اواخر خردادماه در بورس کالا عرضه کرد و و بالاترین عرضه سیمان در بورس کالای شرق کشور را شرکت سیمان شرق داشته است.

گفتنی است شرکت سیمان شرق به عنوان بزرگترین شرکت سیمانی در منطقه شرق کشور، یکی از شرکت های مجموعه هلدینگ سیمان غدیر است.

هلدینگ سیمان غدیر با دارا بودن ۶ شرکت سیمانی و شرکت های برتری در صنعت سیمان نظیر سیمان سپاهان، کردستان و دشتستان در نواحی مختلف کشور و دسترسی به مبادی صادراتی، ۱۰ درصد تولید و ۱۷ درصد صادرات سیمان کشور را در اختیار دارد و به زودی با نماد سغدیر در فرابورس عرضه اولیه می شود.

غدیر به لحاظ تولید عملیاتی، دومین هلدینگ در بین سیمانی‌های کشور بوده و به جهت ظرفیت نیز رتبه سوم را دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا